Traian Vuia – primul om din lume care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul
România a avut din nou norocul a fi pusă pe hartă, de data aceasta pe harta aviației mondiale. Traian Vuia face primul zbor din Europa cu unui aparat mai greu decât aerul care se ridica prin tracţiune proprie pe 18 martie 1906, la Paris.
Drumul lui Traian Vuia către succes a fost pavat cu piedici. Nu a avut destui bani pentru a face facultatea și nici pentru a construi primul său aparat de zbor. Dar, cu toate astea, în data de 18 martie 1906, Vuia a realizat la Montesson, lângă Paris, primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul – aparat numit „Vuia I”.
Ca orice inovație de acest gen proiectul lui Vuia a fost privit cu scepticism, iar Academia de Ştiinţe din Paris l-a respins, cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi este doar un vis”.
Poreclit „Liliacul”, avionul, după o accelerație pe o distanță de 50 de metri, s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care palele elicei s-au oprit și avionul a intrat în coliziune cu un copac. Dar a fost un zbor reușit, aparatul s-a ridicat de la sol. După acest eveniment, ziarele din întreaga lume vuiau avându-l pe Vuia și realizarea sa în prim-plan: primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie și aterizare.
Ca mulți mari artiști și inventatori români de-a lungul istoriei, Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistra recordurile, deoarece membrii nu au putut înregistra fapta nefiind prezenți la eveniment. Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia din martie 1906, iar acesta a constituit un document după care, ulterior, au fost recunoscute realizările lui pe plan internaţional.
Traian Vuia a fost întotdeauna un om modest, iar cuvintele sale rostite atunci când se afla pe culmea celebrității sale spun totul:
Eu nu am căutat niciodată gloria, fiindcă ştiu că gloria pierde adesea pe om. Eu nu lucrez pentru gloria mea personală, ci lucrez pentru gloria geniului uman. Ce importanţă are cine a făcut aceste lucruri, important este că ele există”.Traian Vuia
Vuia a continuat să își perfecționeze avioanele, primul motor utilizat fiind înlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel că aparatul Vuia nr. 1 a devenit Vuia nr. 1 bis, apoi Vuia nr. 2. În colaborare cu Marcel Yvonneau, a realizat două elicoptere. Pe lângă acestea, Vuia a construit torpila aeriană, în 1917, în colaborare cu Victor Tatin, și generatoarele de aburi de joasă și înaltă presiune.
În 1946, a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Patru ani mai târziu, s-a stins din viață, fiind înmormântat la cimitirul Bellu din București.
Lasă un răspuns