Ne pare rău, nu există nimic în coș.
Ne pare rău, nu există nimic în coș.
Unele poezii se pare că nu sunt așa cum ți-ai fi imaginat. Am crescut cu poezii simple, repartizate pe strofe și cu rimele la purtător. Ce-ar fi dacă aceste structuri formale ar dispărea și cuvintele s-ar grupa altfel pe paginile cărților de poezie?
Cummings E. E. este cunoscut pentru versificarea sa inovatoare. A scris poezii atât poezii experimentale, cât și poezii tradiționale, precum sonetele. r-p-o-p-h-e-s-s-a-g-r este culmea poeziilor sale experimentale, unde au loc diverse transmutații lingvistice. Acest poem conține excentricități tipografice, gramaticale și sintactice. Prin urmare, r-p-o-p-h-e-s-s-a-g-r este forma extremă de experimentare poetică transmisă prin permutări multiple.
r-p-o-p-h-e-s-s-a-g-r de E.E Cummings este scris în formă de vers liber. Există o uniune profundă între formă și conținut, generând o legătură mai profundă între afișarea poemului și cuvintele sale. Se pune accent pe structura poemului și formă. Poetul duce textul la un alt nivel dând formei o relevanță principală. Aspectul central al r-p-o-p-h-e-s-s-a-g-r este modul în care cuvintele și semnificațiile sale se joacă cu desenul pe care îl face poezia, generând o nouă semnificație care rezultă din această relație între formă și conținut.
Tot Cummings a scris poemul No thanks sub forma unei urne literare, asta după ce 14 editori au refuzat să-i publice textele.
Unul dintre cele mai bune aspecte ale poeziei este lipsa totală de reguli. Formularul de artă este completat până la capăt și dincolo de fiecare idee imaginabilă sub soare și, de-a lungul timpului, diverși poeți au încercat aproape totul. Așadar, atunci când este introdus într-o stație a metroului de Ezra Pound, nici măcar nu ar trebui să fie surprinzător faptul că ceea ce face ca acest poem să iasă în evidență este faptul că are doar 14 cuvinte. Este un poem scurt și foarte prezentat și este remarcabil și pentru faptul că nu conține verbe, creând o adevărată raritate pe tărâmul lucrărilor scrise.
Poezie fără verb
După cum am menționat anterior, unul dintre cele mai frapante elemente din „stația metroului” este că a fost scris în întregime fără verbe. Poemul este format în schimb prin combinarea a două fragmente de propoziție, fiecare cu un subiect, dar fără o acțiune pentru subiectul respectiv. Poate fi foarte dificil să scrii fără să folosești cuvinte de acțiune, însă acest stil surprinde un moment în timp. Într-o propoziția fără acțiune, nu se întâmplă nimic, dar această poezie e puternică prin imaginea pe care o transmite. În cazul acestei poezii, se citește ca o observație, de parcă autorul a făcut două fotografii și le-a pus una lângă alta.
Poezia prevestește forma caligramei secolului XX, fiind nu numai în forma unei cozi, ci, în versiunea scrisă de mână, permițând înscrierea cuvintelor finale cu susul în jos. Carroll a controlat aspectul poemului în ediția inițială și a fost cel care a stipulat că dimensiunea fontului ar trebui să se micșoreze pe măsură ce poemul progresează.
Poemul funcționează ca o pictogramă sau un poem concret, prin faptul că forma sa reală imită un aspect al subiectului său.
La fel ca în cazul tuturor poeziilor traduse, este adesea greu să înțelegem pe deplin sensul complet al acestei scurte poezii dezinvolte, „Plouă”. Inițial a fost numit „Il Pleut” înainte de traducerea sa. „Plouă” este despre depresia cauzată de război și folosește vremea pentru a ajuta la simbolizarea acestor sentimente. Poemul se bazează foarte mult pe ideea sunetelor, sunete diferite care predomină în întreaga poezie. De asemenea, Apollinaire a inventat și termenul caligramă pentru poezia vizuală.
Forma și Tonul
Poezia are o singură strofă și cinci linii. Liniile au toate o lungime similară. Inițial, acest poem a fost scris în limba franceză, iar prezentarea sa era destul de unică la acea vreme, fiecare linie fiind scrisă vertical în josul paginii pentru a reprezenta vărsarea ploii. Poezia este scrisă în vers liber și are un ton foarte melancolic. Este plin de tristețe. Acest lucru se poate datora faptului că autorul s-a întâlnit de foarte multe ori cu moartea în timp ce el a luptat în primul război mondial.
Poemul grafematic sau poezia de formă sau poemul tipar, ca orice alt poem, este un poem care discută subiecte diverse și comune, cum ar fi dragostea, ideea, timpul și multe alte subiecte. Astfel de poezii sunt, de asemenea, numite versuri în formă. Nu sunt noi, deoarece fac parte dintr-o convenție îndelungată care se întinde de la poeții greci alexandrinieni la Lewis Carroll și nu numai. John Hollander (1929 –2013) este un poet american care a scris poezii tipografice cu o varietate de teme diverse. El ne oferă douăzeci și cinci de poezii în formă în convenția lui George Herbert, un poet englez din secolul al XVII-lea.
În această poezie Kitty and Bug s-ar putea găsi stilul autoexplicativ în simplitatea sa, deoarece este miezul poeziei de formă. Motivele pisicii sunt nepedepsite, aproape fluxul de conștiință, se potrivesc într-o formă fizică de „pisică”, în timp ce gândacul are un contrast sever și este doar un cuvânt de 3 litere lângă marginea paginii.
Comments (1)
tare interesant pare mi se ca verbul are ceva concret iaz in poezie aduce repede concluzia ansa fara verb – poezia pare mai complicat