Meniu
Expresii celebre: labirintul lui Dedal

Expresii celebre: labirintul lui Dedal

­čöŹ­čöŹ­čöŹ Pentru mai multe articole acceseaz─â sec╚Ťiunea:

BLOG

├Än multitudinea unit─â╚Ťilor frazeologice, uneori a cli╚Öeelor interna╚Ťionale, ├«nt├ólnim o mul╚Ťime de formule ├«n care apar nume proprii, referin╚Ťe cu semnifica╚Ťii istorice, filosofice, religioase, sociale, umoristice etc. de maxim─â generalitate, dar de mai mic─â accesibilitate dec├ót presupun cei ce le utilizeaz─â ├«ndeosebi ├«n stilurile publicistic ╚Öi beletristic.
Folosim expresii, citate celebre, dictoane latine╚Öti etc., dar multe dintre aceste expresii celebre, pe l├óng─â faptul c─â sunt folosite ca titluri de c─âr╚Ťi, de articole, nu sunt acoperite de o ├«n╚Ťelegere cultural─â corespunz─âtoare. Ne ajunge s─â cunoa╚Ötem sinonimul unui cuv├ónt, nu mai c─âut─âm istoria din spatele lui.

Vezi: CUVÂNTUL SĂPTĂMÂNII

Ei bine, ├«n superficialitatea vremurilor ├«n care tr─âim, semnifica╚Ťiile acestor expresii devin confuze, de cele mai multe ori intuite sau ghicite mai mult dec├ót motivate ca s─â nu mai men╚Ťion─âm faptul c─â oricum se ├«ndep─ârteaz─â de sensul ini╚Ťial p├ón─â ce devin ni╚Öte concepte inadmisibile din punct de vedere interpretativ.

 

ÔťŹ Legend─â

Pedepsit de Poseidon, zeul m─ârilor, fiindc─â nu-╚Öi respectase cuv├óntul fa╚Ť─â de el, Regele Minos al Cretei are un fiu monstruos, Minotaurul, o dihanie jum─âtate taur ╚Öi jum─âtate om, care ├«l umplea de ru╚Öine ╚Öi de griji. Ca s─â scape de ├«nfior─âtoarea f─âptur─â canibal─â, porunce╚Öte unui artist vestit din Creta, Dedal, s─â-i fac─â un palat ├«n a╚Öa fel ├«nc├ót cine intr─â s─â nu mai poat─â ie╚Öi vreodat─â. Iscusitul arhitect construie╚Öte o cl─âdire cu ziduri foarte ├«nalte ├«n care se ├«ncruci╚Öau, urc├ónd ╚Öi cobor├ónd, zeci, sute de culoare, pe care l-a numit labirint. Aici a fost ├«nchis Minotaurul, hr─ânit cu pr─âzile de r─âzboi sau din triburi ap─âs─âtoare asupra altor popoare.┬á

Venit din partea ora╚Öului Atena, ├«n grupuri de tineri ce urma s─â fie jertfit ├«n labirint, eroul Tezeu este ├«ndr─âgit, pentru ├«nf─â╚Ťi╚Öarea sa minunat─â ╚Öi atitudinea demn─â ├«n fa╚Ťa lui Minos, de Ariadna, fiica regelui. Ea cere ajutorul lui Dedal ╚Öi artistul o ├«nva╚Ť─â s─â-i dea eroului un ghem de a╚Ť─â ╚Öi o arm─â. C├ónd a intrat ├«n labirint, Tezeu a legat un cap─ât al a╚Ťei de un st├ólp, ca s─â nu se r─ât─âceasc─â ├«n h─â╚Ťi╚Öul culoarelor ╚Öi al ├«nc─âperilor, apoi a ├«nt├ólnit Minotaurul ╚Öi l-a ucis.
Un alt lucru interesant este c─â labirintul se mai nume┼čte ┼či dedal.
Acest substantiv comun provine din substantivul propriu Dedal, numele vestitului arhitect, sculptor ┼či inventator din mitologia greac─â, amintit mai sus, de la care se spune c─â ne-ar fi r─âmas ┼či echerul, nivela cu bul─â de aer, sfredelul sau vela de corabie. De altfel, ÔÇ×dedailosÔÇŁ ├«nseamn─â ÔÇ×me┼čter iscusitÔÇŁ ├«n greac─â.
Construc┼úia respectiv─â, un exemplu de ingeniozitate inginereasc─â ┼či arhitectural─â, este labirintul din Cnossos, la care Dedal lucreaz─â asistat de fiul s─âu, Icar. Lucrurile se complic─â pentru cei doi dup─â ce eroul grec Tezeu p─âtrunde ├«n labirint ┼či-l ucide pe Minotaur. De ce-l ucide? Fiindc─â dup─â ce-i ├«nfr├ónge pe greci, regele Minos ├«┼či oblig─â ├«nvinsul, pe regele Egeu al Atenei, s─â-i trimit─â periodic c├óte ┼čapte tineri atenieni ┼či ┼čapte fecioare spre a fi da┼úi prad─â Minotaurului.
Convins c─â Tezeu nu l-ar fi putut ucide pe Minotaur f─âr─â ajutorul lui Dedal, regele Minos decide s─â-l pedepseasc─â pe arhitect ┼či s─â-l ├«nchid─â ├«n labirint ├«mpreun─â cu fiul Icar. B─ânuind c─â un om cu inteligen┼úa ┼či iscusin┼úa lui Dedal ar putea s─â scape din labirint, Minos porunce┼čte s─â i se astupe ie┼čirea ┼či face astfel din arhitect prizonierul propriei construc┼úii. Detaliul pe care-l omite Minos este c─â labirintul nu are acoperi┼č ┼či c─â evadarea este p├ón─â la urm─â posibil─â, dar ├«n plan vertical.
Niciodat─â ├«n pan─â de idei, Dedal g─âse┼čte pe jos o sumedenie de pene de la p─âs─ârile devorate ├«n trecut de Minotaur ┼či ├«ncrope┼čte din ele dou─â perechi de aripi – o pereche pentru Icar, o alta pentru el – , pe care le lipe┼čte cu cear─â. ├Änainte de-a zbura din labirint, Dedal ├«┼či sf─âtuie┼čte fiul s─â nu se apropie prea mult de soare fiindc─â risc─â s─â i se topeasc─â ceara ┼či s─â i se desprind─â aripile.
Fascinat de ├«n─âl┼úimi ┼či dornic s─â se av├ónte tot mai sus, ca un t├ón─âr nes─âbuit, Icar nesocote┼čte pova┼úa tat─âlui ┼či se ridic─â din ce ├«n ce mai mult. Soarele ├«i tope┼čte aripile, iar Icar se pr─âbu┼če┼čte ├«n apele M─ârii Egee, ├«n apropierea unei insule, unde se zdrobe┼čte de st├ónci ┼či moare.┬á(ÔÇ×Pastila de limb─âÔÇŁ – Radu Paraschivescu)

 

ÔťŹ Semnifica╚Ťie

 LABIRINTUL LUI DEDAL  este un loc al r─ât─âcirii, al confuziei, al unei ├«ncurc─âturi primejdioase, al pieririi, iar┬á FIRUL ARIADNEI  este simbolul c─âl─âuzei salvatoare.
Aceasta este povestea ├«n care Dedal simbolizeaz─â dib─âcia ┼či ├«n┼úelepciunea, Icar, elanul nesocotit al tinere┼úii, iar labirintul, o situa┼úie complicat─â, aparent f─âr─â ie┼čire, pe care o po┼úi rezolva doar folosindu-┼úi la maximum iste┼úimea ┼či ingeniozitatea.

 

­čöŹ­čöŹ­čöŹ Pentru mai multe articole acceseaz─â sec╚Ťiunea:

BLOG

Scris de

Las─â un r─âspuns

Adresa ta de email nu va fi publicat─â.