Meniu
Este sublinierea/evidențierea textului o strategie eficientă de studiu?

Este sublinierea/evidențierea textului o strategie eficientă de studiu?

Dacă ai petrecut ceva timp studiind în viața ta, probabil că ai folosit un marker pentru a sublinia conceptele și ideile cheie dintr-un manual sau caiet. Cu toate acestea, este necesară această acțiune când vine vorba de învățat? Oferă acest procedeu mai multă valoare procesului de învățare?

Studiile efectuate de-a lungul anilor privind eficacitatea utilizării sublinierii/evidențierii cu markerul ca strategie de studiu sunt de părere că evidențierea în sine nu reprezintă o strategie eficientă.

Poate te întrebi „de ce nu?”. De ce să nu fie evidențierea conceptelor de bază și a informațiilor importante într-un text o modalitate bună de a studia? Ei bine, dacă ne bazăm pe cercetările făcute pe acest subiect, răspunsul nu este unul pozitiv.

 

De ce sublinierea/evidențierea NU este o bună strategie de studiu?

Motivul principal pentru care sublinierea textului este, în general, o tehnică de studiu mai puțin bună este pentru că reprezintă o activitate esențial pasivă care te descurajează să te implici activ cu textul/informațiile în ansamblu. Creierul tău nu interacționează cu adevărat cu textul/informațiile deoarece pur și simplu vei căuta textul cheie care trebuie subliniat/evidențiat. Nu te vei implica în mod activ cu ceea ce se spune în text.

În cartea sa – „Motivation and Learning Strategies for College Success” -, Myron H. Dumbo a spunea că:

„Unii studenți nu sunt conștienți de faptul că practica sublinierii/evidențierii cuvintelor sau frazelor din manuale și simpla recitire sunt, în general, strategii de învățare ineficiente, deoarece sunt activități relativ pasive care implică puțină gândire”.

Când subliniezi/evidențiezi un text, te concentrezi pe acel text în detrimentul celui neevidențiat. Dar revizuiești și textul neevidențiat? S-ar putea să gândești: „Vreau să mă concentrez pe textul evidențiat, acesta este scopul evidențierii lui în primul rând!”. Ei bine, da, este adevărat. Dar, de multe ori, conceptele predate sunt mai complicate și mai profunde decât un singur paragraf pe care ai ales să-l subliniezi.

Conceptele la care înveți în mod obișnuit nu sunt mereu simple, ci mai degrabă reprezintă perspective complicate, nuanțate, care necesită un angajament mental activ din partea ta pentru a le înțelege pe deplin. Evidențierea textului elimină această contemplare a textului în întregime, concentrându-te doar pe porțiunile evidențiate ale textului, mai degrabă decât pe textul în ansamblu.

De multe ori conceptul de bază pe care trebuie să-l înveți nu este scris în mod explicit în text. Mai degrabă, rezultă din niște concluzii pe care le tragi când te raportezi la ceea ce ai citit sau învățat anterior.

 

Ajută, totuși, la ceva sublinierea/evidențierea?

Există un scenariu în care sublinierea/evidențierea textului te poate ajuta: atunci când vine vorba despre noțiuni/formule etc. pe care trebuie să le memorezi pur și simplu. În acest scenariu, evidențierea unui an (istorie), a unei înălțimi montane (geografie) sau a unei formulei/ecuații (matematică, fizică) te poate ajuta. Dar, chiar și în cazul formulelor și ecuațiilor matematice, adevărata învățare are loc atunci când utilizezi formula sau ecuația.

Scris de

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *