Ne pare rău, nu există nimic în coș.
Ne pare rău, nu există nimic în coș.
Cititul este un instrument de învățare uimitor de puternic. Când ne gândim la implicarea lecturii în educația noastră și la nivelul de cunoștințe la care putem ajunge doar prin lectură, devine evident că singurele limite sunt cele pe care ni le impunem noi înșine. Numit și „efectul Matthew” în lectură, acesta poate juca un rol imens în educația noastră.
Efectul Matthew în lectură se referă la ideea că cei cu o bază solidă și creată timpuriu vor acumula experiență și cunoștințe într-un ritm mai mare decât cei care au un început mai târziu. Cei care învață să citească de la o vârstă fragedă vor avea un avantaj față de cei care o fac mai târziu în viață și vor profita de acumularea cunoștințelor care continuă să se acumuleze.
Acest termen se referă la ideea că oamenii au tendința de a dobândi mai mult sau mai puțin în funcție de punctul de plecare, de START-ul de la care au pornit. Asta se poate referi la bogăție, popularitate, cunoaștere sau oricare alt concept.
Chiar dacă termenul a fost inventat pentru prima dată de către sociologul american Robert Merton în 1968, originile fenomenului descris sunt mult mai vechi. „Efectul Matthew” a fost inspirat de un verset biblic din evanghelia după Matei (Matthew): „Căci tot celui ce are i se va da şi-i va prisosi, iar de la cel ce n-are şi ce are i se va lua.”
În timp ce versetul biblic care l-a inspirat pe Robert Merton să numească acest fenomen se referă în principal la bogăție, sensul său poate fi aplicat și cunoașterii și lecturii. Ideea pe care Robert Merton a vrut cel mai mult să o prezinte a fost că importanța punctului de plecare pe care o persoană îl are în viață poate influența modul în care evoluează.
Înțelegerea acestui concept în lectură și a importanței acestuia în educație, în special la o vârstă fragedă, poate juca un rol imens în modul în care abordăm lectura din mai multe motive. Poate ajuta copiii, părinții și profesorii, oferind o bază pentru raționamentul din spatele educației timpurii și poate influența deciziile care vor avea mai târziu un efect puternic asupra vieții copiilor noștri.
Ideea că cititorii buni citesc mai mult în timp ce cititorii săraci citesc mai puțin este un aspect important de luat în considerare ca educator sau ca părinte. Ajutând copiii să-și depășească dificultățile de citit cât mai devreme posibil va avea un efect extraordinar asupra modului în care își abordează educația și asupra rezultatelor academice pe care le vor avea în anii următori.
Iată de ce este important să iei în calcul efectul Matthew:
1. Pentru a identifica problemele și a interveni din timp
Copiii învață în ritmuri diferite, în funcție de o gamă largă de factori. Identificarea dificultăților cu care se confruntă și a piedicilor pe care le întâmpină la începutul procesului de învățare poate avea efecte negative în anii următori.
În timp ce majoritatea profesorilor și părinților nu se alarmează atunci când copiilor le este greu să învețe, să citească corect, ținând cont de efectul Matthew și recunoscând importanța de a oferi elevilor atenția și instrumentele de care au nevoie pentru a depăși dificultățile de învățare cu care se confruntă poți schimba abordarea didactică.
2. Schimbarea strategiilor
Atât ca părinte, cât și ca educator, identificarea copiilor care se luptă cu procesul de învățare a citirii ar trebui să declanșeze un răspuns în ceea ce privește strategiile de predare aplicate. În timp ce unii copii răspund mai bine la o abordare teoretică, alții au nevoie de ajutor vizual sau, pur și simplu, de mai multă practică.
Ținând cont de efectul cumulativ al dobândirii cunoștințelor prin lectură, este ușor de înțeles importanța aplicării strategiilor potrivite atunci când predai copiii care se confruntă cu acest lucru.
3. Promovarea egalității de șanse
Înțelegerea modului în care funcționează efectul Matthew în educație și în ceea ce privești cititul, poate fi un mare promotor al egalității de șanse. Privind la imaginea de ansamblu, autoritățile ar trebui să ia în considerare cât de importantă este educația timpurie pentru generațiile viitoare și să ia măsurile potrivite pentru a se asigura că cei mici au acces la resursele potrivite.
Investiția într-un sistem educațional eficient, care vizează primii ani de școală poate avea un mare impact, creând generații mai bine educate care ulterior „ vor întoarce favoarea” prin performanțele bune pe piața muncii, contribuind la știință sau făcând progrese tehnologice.
4. Motivația pentru lectură
Efectul Matthew în lectură poate avea, de asemenea, un impact important asupra motivației. Pornind de la premisa că cititorii buni citesc mai mult și cititorii săraci citesc mai puțin, putem concluziona cu ușurință că și acei cititori care se luptă își vor pierde în cele din urmă motivația de a continua să o facă.
Acest lucru va duce la o creștere exponențială a decalajului între cititorii buni și cititorii săraci, care va avea un impact negativ extraordinar în anii de formare, nivelul lor de educație și performanța lor ulterioară în carieră.
Lasă un răspuns