Cele 4 stiluri principale de scriere: definiții, exemple, tehnici
Majoritatea lucrărilor scrise se încadrează în unul dintre cele patru stiluri de scriere: științific, descriptiv, narativ sau persuasiv. Dacă nu-ți mai amintești lecțiile din liceu, nu-ți face griji. Mai mult ca sigur, deja ai internalizat unele dintre caracteristicile cheie fără să-ți dai seama.
O trecere în revistă a acestor stiluri și a tehnicilor lor te pot ajuta să devenii un scriitor mai bun, devenind totodată și un cititor mai conștient.
◼ Cele 4 stiluri de scriere
Înainte de a apăsa tastele mașinii de scris sau de a apuca stiloul și a așterne pe hârtie cuvinte, ar trebui să te întrebi: de ce scriu asta? Este ceva de explicat? De descris? De convins? etc. Poți obține mai multe dintre acestea într-o singură scriere, dar concentrarea asupra unui singur scop te poate ajuta să identifici stilul adecvat și, prin urmare, tehnicile potrivite.

Cunoașterea diferențelor dintre aceste patru stiluri și tehnicile lor cele mai comune nu te vor face doar devii un scriitor mai eficient – vei fi și un cititor mai conștient. De exemplu, vei putea identifica cu ușurință tehnicile persuasive în reclame și vei putea separa cu ușurință faptele de opinii.
Ⓢ Stilul 1: Scrierea expozitivă/științifică/istorică
Este scrisă cu intenția de a explica sau de a descrie ceva: acest lucru poate părea ușor de confundat cu scrierea descriptivă, dar vom clarifica diferența în secțiunea următoare. Dacă scrii o lucrare de expunere, te vei baza aproape exclusiv pe fapte pentru a răspunde la întrebări precum „ce?”, „de ce?” și „cum?”.
Cu alte cuvinte, este o scriere care încearcă să explice, să lumineze sau să „expună” (de unde vine și cuvântul „expunere”). Scrierea expozitivă diferă de alte forme de scriere, cum ar fi ficțiunea și poezia. De fapt, aceast articol în sine este un exemplu de scriere expozitivă.

Eseul de expunere este un instrument care este adesea folosit în lumea academică. Cele mai multe eseuri de expunere au un paragraf introductiv în care este menționată o teză sau un obiectiv, câteva paragrafe principale care dovedesc sau explică ce este în introducere și un alineat final în care totul este rezumat.
Cele mai multe forme de jurnalism, de exemplu, se încadrează în categoria de expunere, deoarece scrisul este destinat să „expună” faptele.
♦ Alte exemple de scriere expositivă includ:
♯ Articole de știri
♯ Manuale
♯ Cărți cu instrucțiuni
♯ Reviste și articole de cercetare
♯ Cărți de bucate
♯ Articole de enciclopedie
♯ Cercetări istorice
Dacă scrisul de expunere este stilul tău, ai grijă să eviți introducerea propriilor opinii. Din păcate, această parte poate fi uneori complicată. Reține, de exemplu, că articolele intitulate „5 mari beneficii ale meditației” sau „10 motive pentru care ar trebui să începi dieta X” poartă conotații pozitive. Chiar dacă faci referire la zeci de fapte pentru a-ți susține afirmația, astfel de articole ar trebui să fie considerate o scriere persuasivă.
Pentru a preveni această confruntare între stilul de expunere și cel de scriere persuasivă, încearcă să folosești fraze neutre, cum ar fi: „Studiile arată că a medita cinci minute pe zi scade tensiunea arterială.”
➤ Sfaturi și tehnici
➥ Prezintă fapte, nu opinii;
➥ Răspunde la întrebări precum „ce?”, „de ce?”, „cum?” etc.;
➥ Precizează sursele de referință;
➥ Lăsă prejudecățile personale la ușă;
➥ Include detalii descriptive, dar utilizează adjective neutre.
Ⓢ Stilul 2: Scriere descriptivă
Scrierea descriptivă permite mult mai multă libertate creativă decât expunerea, deoarece scriitorii sunt liberi să folosească limbajul imaginativ pentru a descrie un subiect. Scopul principal al scrierii descriptive este de a picta o imagine în mintea cititorului despre o persoană, un loc, un fenomen, un lucru etc. Acest lucru este cel mai bine obținut prin intermediul imaginilor și a altor procedee artistice cum ar fi metaforele, personificarea etc.

În timp ce scriitorii au mai multă libertate în ceea ce privește alegerea adjectivelor, unele cuvinte, cum ar fi „frumos”, s-ar putea să nu reprezinte mare lucru. În schimb, încearcă să incluzi detalii cât mai senzoriale pentru a picta în mintea cititorilor o imagine cât mai complexă. Una este să spui „trandafirii erau frumoși” și alta e să te exprimi „trandafirii erau de un roșu atât de aprins, încât ochii ei străluceau când privea minunatele petale…”. De exemplu, ce o face pe fată să fie „frumoasă”? Este părul ei negru? Râsul ei melodic? Felul în care merge? Aceste detalii ajută la crearea unei imagini mai vii în mintea cititorului, spre deosebire de adjective simple care pot fi interpretate.
Fiind cât se poate de detaliat, stilul de scrierea descriptivă poate atrage cititorii într-o experiență. Acest stil este ideal pentru multe forme de ficțiune, inclusiv poezii și cântece.
♦ Alte exemple de scriere descriptivă includ:
♯ Jurnalele personale
♯ Reviste de călătorie
♯ Descrierea produselor în cataloage
➤ Sfaturi și tehnici
➥ Utilizează detalii senzoriale: nu spune doar cum arată ceva; atunci când este posibil, spune cititorilor cum se simte, sună, miroase, se mișcă sau are gust;
➥ Utilizează procedeea artistice: hiperbolizare, comparație, metafore, personificare etc.;
➥ Nu exagera – uneori puțin poate înseamna mai mult.
Ⓢ Stilul 3: Scrierea narativă
Scrisul narativ include majoritatea romanelor și operelor de ficțiune. Spre deosebire de majoritatea poeziilor sau a altor tipuri de scriere descriptivă, stilul narativ implică o intrigă și personaje mult mai dezvoltate.

Pentru a dezvolta o intrigă, va trebui să te gândești la mulți factori: setarea spațiului, personajele, conflictul principal, cronologia evenimentelor și relația dintre toate acestea. În timp ce scrierea descriptivă poate fi considerată o fereastră prin care putem vedea un personaj sau un lucru, scrierea narativă ar trebui să prezinte de obicei imaginea completă.
♦ Alte exemple de scriere narativă includ:
♯ Romane
♯ Scenarii de film sau televiziune
♯ Poezii epice
♯ Memorii
♯ Povești
♯ Fabule
De remarcat faptul că scrierea narativă nu se limitează doar la conținuturi fictive. Chiar și povești despre evenimente din viața reală, alături de memorii și biografii, pot fi considerate scrieri narative atât timp cât spun o poveste cu un complot, personaj și scenariu.
➤ Sfaturi și tehnici
➥ Fă-ți timp pentru a dezvolta povestea și personajele, construind un conflict, relații etc. Nu te grăbi când vine vorba despre aceste detalii;
➥ Gândește-te la succesiunea evenimentelor și la cum va decurge totul: poți merge în ordine cronologică, în ordine inversă sau aleatorie;
➥ Determină din ce punct de vedere scrii – a cui poveste va fi? La ce persoană va fi scrierea? etc.
Ⓢ Stilul 4: Scrierea persuasivă
Tehnicile persuasive sunt adesea folosite de politicieni, vânzători, critici și – cel mai probabil – de tine, dacă vei vrea vreodată să convingi pe cineva de ceva. Spre deosebire de primul stil, scrierea persuasivă, acesta poate avea în vedere și opiniile scriitorului. Cu toate acestea, utilizarea faptelor pentru a-ți susține ideile poate fi o tehnică foarte eficientă.

Scopul scrisului persuasiv este de a determina cititorul să ia măsuri, să fie de acord cu tine, votând într-un anumit mod, cumpărând un produs sau oferindu-ți tot ceea ce ceri.
♦ Alte exemple de scriere persuasivă includ:
♯ Editoriale
♯ Propuneri de politici
♯ Publicitate și marketing
♯ Scrisori de intenție
Nu este suficient doar să spui cititorilor ce dorești și ce crezi.
➤ Sfaturi și tehnici
➥ Apelează la simțul moral: consultă o autoritate respectată din domeniu pentru a demonstra credibilitate în argumentul tău;
➥ Apelează la emoție: utilizează o anecdotă puternică sau o pledoarie pasională pentru a obține un răspuns emoțional din partea publicului;
➥ Apel la logică: folosește motive pentru a te adresa publicului prin fapte sau statistici incontestabile;
➥ Sursele: dovedește că informațiile tale sunt fiabile și oferă cititorilor acces la mai multe informații;
➥ Nevoile și dorințele publicului: apelând la nevoile și dorințele lor, se vor simți investiți personal în problemă.
A stăpâni aceste tehnici persuasive te poate ajuta cu scrierea ta, precum și cu obiectivele tale profesionale. Încearcă să le utilizezi în următoarea scrisoare de intenție sau propunere de marketing!
Lasă un răspuns