15 martie 1892: a fost patentată prima scară rulantă din lume
Pe data de 15 martie 1892 este brevetată scara rulantă către inventatorul american Jesse Wilford Reno. Ideea pentru „liftul înclinat” a făcut inițial parte din propunerea sa de a construi un metrou subteran în New York. Propunerea de metrou a fost respinsă, dar ideea de „lift înclinat” a aprins dorințe. O balustradă mobilă acoperită cu cauciuc și încă o porțiune proiectată pentru a preveni prinderea picioarelor în mecanism.
Prima demonstrație a fost făcută în Coney Island (New York), apoi invenția a fost mutată la intrarea Manhattan a Podului Brooklyn.
Jesse a absolvit Universitatea Lehigh în 1883 cu o diplomă de inginer. Se spune că inspirația lui pentru scara rulantă a venit încă din studenție. În campusul Lehigh există aproximativ trei sute de scări care trebuiau urcate și coborâte și acest lucru era obositor. A încercat și în 1882, dar nu a primit brevetul. Până în 1898, primele scări rulante au fost încorporate în magazinul Bloomingdale Bros de pe Third Avenue și 59th Street. Aceasta a fost prima scară rulantă dintr-un magazin de genul acesta în SUA
Reno s-a mutat ulterior la Londra și a fondat Reno Electric Stairways and Conveyors Company în 1902. A construit scări rulante funcționale pentru mai multe sisteme de metrou americane, inclusiv o scară rulantă în spirală care a fost instalată la metroul din Londra.
În Anglia oamenii nu au văzut de ce ar trebui să plătească pentru a urca pe acest „instrument”, când existau alternative. În iunie 1906, Compania Reno a scris Consiliului Districtului Urban Clacton spunând că pierde bani și a cerut permisiunea de a scoate scara rulantă. Lupta financiară cu consiliul a durat mai bine de doi ani înainte ca utilajul să fie în sfârșit îndepărtat.
Dar apoi, pe 4 octombrie 1911, Reno a instalat prima scară rulantă la metroul londonez la stația Earl’s Court. Pasagerii urcau pentru prima dată în viața lor. Unii erau speriați, așteptându-se să fie mâncați de mașinărie în orice clipă, alții chiar au leșinat.
Pentru a demonstra publicului sceptic siguranța noilor mașinării, un bărbat cu un singur picior — William „Bumper” Harris — a fost angajat să urce pe scările rulante (în mod ironic, își pierduse piciorul într-un accident subteran).
Jesse Reno a murit pe data de 2 iunie 1947 la vârsta de 85 de ani.
Scara rulantă nu s-a schimbat prea mult din ziua în care Reno a arătat-o la New York. Mai simplu spus, este o bandă transportoare care folosește lanțuri rotative pentru a ridica platformele într-un ciclu continuu.
Lasă un răspuns